La Universitat d'Alacant clau en un projecte europeu per a augmentar el rendiment acadèmic entre la població de 10 a 13 anys a través de noves tecnologies informàtiques




REDACCIÓ | SANT VICENT- Els escacs poden tenir efectes beneficiosos en la capacitat de concentració i atenció dels més joves, com també afectar els seus processos d'aprenentatge. En aquesta línia, investigadors de la Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat d'Alacant s'han embarcat en el projecte europeu MAT, Multidimensional Analytical Training in Education, per a millorar el rendiment cognitiu d’infants en edat escolar.

Per a enfortir les habilitats cognitives i analítiques, durant tres anys un equip multidisciplinari d’àrees de la salut, psicologia i tecnologia desenvoluparan un sistema que permetrà utilitzar els escacs com a instrument clau. 

"De la mà de les tecnologies de la informació i la comunicació pretenem augmentar el rendiment en matèries com matemàtiques, ciència i alfabetització a través de mètodes d'ensenyament més eficaços i innovadors", assenyalen els investigadors principals, per part de la UA Manuel Lillo Crespo i Rosario Ferrer Cascales, del Departament d'Infermeria i del Departament de Psicologia de la Salut, respectivament. 

Per a aconseguir-ho, estudiants i docents de diferents centres europeus de primària i secundària participaran en el desenvolupament d'un innovador programari per a instruir-se en escacs i avaluar l'aprenentatge i rendiment acadèmic.

A partir de l'anàlisi de l'electroencefalograma de l'activitat cerebral i la utilització d'un programari basat en el joc dels escacs, els investigadors del projecte MAT disposaran d'una eina que els ajudarà a conèixer tant el nivell de coneixement com les habilitats cognitives dels alumnes. "Una vegada recollides i analitzades les dades, el programari oferirà un itinerari de formació ajustat a les necessitats de cada alumne que assegure que el mètode d'aprenentatge siga eficaç", expliquen Lillo i Ferrer.

Mostra


L'entrenament en el joc dels escacs afavoreix la consolidació de diferents estructures i funcions cognitives del cervell, segons assenyalen alguns estudis. És per això que, per la seua capacitat per a desenvolupar activitats cognitives i reconstruir connexions neuronals, el rang d'edat de la mostra de població seleccionada va dels 10 a 13 anys. L'equip de la Universitat d'Alacant ja ha contactat amb centres de la província disposats a participar amb una mostra de cent estudiants i docents.

El projecte europeu MAT està finançat per la convocatòria de la Comissió Europea ERASMUS+, concretament en la línia de recerca centrada en associacions estratègiques per a l'educació. Coordinat per la Universitat d'Economia i Innovació de Lublin (Polònia), com a socis principals compta amb la participació de la Universitat de la Laguna, la Universitat de Vytautas Magnus de Lituània i la Universitat d'Alacant.

Publicar un comentario

 
Top